A magyar ember valahogy helyből nem igazán tud mit kezdeni a posztmodern, a globalizácó meg az információs forradalom adta társadalmi újdonságokkal. Eleve csak annyit tud angolul, hogy a turistáknak elmondja, hogy "The problem with this country is.. kind of, you know, gypsies", így pedig elég nehéz képben maradni a nemzetközi trendekkel.
Itt van például ez az emós dolog, amire itthon nagyon rákaptak, ugyanis az értetlenkedő emberekbe belenevelte a Fókusz, hogy ez arról szól, hogy hülyegyerekek rinyálnak, és azért emó, mert nem tudják megjegyezni azt a hosszú szót, hogy emotional. Azóta naponta legalább egyszer hallom out of place a szócskát, és egyes kifejezések az irónia lekopásával már kezdenek átmenni a közösségi szókincsbe: "tegnap otthon emóztam", ilyesmik.
Sokkal durvább dolgok történnek akkor, hogyha a tárgyalt jelenségből jó sok pénzt lehet csinálni, mert azt ugye azért ki kéne próbálni. A közgazdász az tud például számolni, de nem ért az emberekhez, úgyhogy gerillamarketing, vírusvideó stb témákban ki kell őtet művelni. Ilyenkor lesznek mindenféle konferenciák meg továbbképzések és ehhez kerülnek elfekvő médiagecik, valamint maszekozó egyetemi tanárok, akik szintén nem ismerik a témát, de legalább nagy a pofájuk.
"A gerillamarketing sem csodafegyver – figyelmeztették a szakértők a konferencia résztvevőit" - írja az Index egy helyütt, és tényleg, a gerillamarketing nem csodafegyver, emellett nem is eperfagylalt vagy kosárlabda. Így én is tudok szakérteni, ba'.
Van kifejezetten gerillamarketinges blog is, amelynek szerzője szintén rendszeresen mellényúl a témában (a keresőszavas optimalizálás például nem gerillamarketing, hanem egyszerűen keresőszavas optimalizálás), továbbá permanenesen felháborodik a piaci szereplők műveletlenségén, hogyaszongya az ember előbb olvasson Aronsont, mielőtt átmegy gerillába. A jó kurva anyját.
Annyiban viszont igaza van a csávónak, hogy nem minden gerillamarketing, amire azt mondják. Saját definíció szerint a gerillamarketing arról ismerszik meg, hogy a minél szélesebb célcsoport eléréséért nem kell fizetni, ugyanis a reklám az on- és offline szociális kapcsolati hálókat, valamint a tömegmédiát használja ki azáltal, hogy kurvára nem tűnik reklámnak (hanem tréfás filmnek, jópofa civil megmozdulásnak, meglepő utcai jelenségnek etc).
Itt most hozok két határesetet példaként, a könnyebb érthetőség jegyében.
Első példa. Pár éve egy csóka kitalálta, hogy a homlokát, mint reklámfelületet az eBayen értékesíti, és sikerült is. A cég áltál megvásárolt homlok ugyan reklámhordozóként kurvára nem praktikus, hülyén néz ki, kevés helyre jut el és annyira nem is odabaszós, de (és itt jön a trükk) a kerek világ minden harmadik újságjában megjelenik hír az eseményről, a cég nevével együtt persze. Szerintem ez gerillamarketing, mert a történet lényegi momentuma gerillás, hiába fizettek a homlokért.
Másik példa. A TV2 megpróbálta felhasználni az új taktikákat az Áll az Alku felfrissítéséhez készült kampányához (és erőteljesen mellényúlt). A kikerült sajtóanyag tanúsága szerint egy szép tavaszi napon több lány táskával mászkált a városban és az Igazgatót kereste. A TV2 szerint ez egy flashmob volt, és vélhetően ennek révén szerettek volna egy kis buzzt generálni maguknak, de bebukták a dolgot. Duplán elégtelen, mert
a) ha hosztesz picsákat kiküldünk az utcára, hgy óránként héccázért csináljanak valamit, az nem flashmob és ebből kifolyólag kurvára érdektelen
b) ha az újságok az erről szóló sajtóanyagot hozzák le, az egyrészt nem gerillamarketing, másrészt kábé annyira érdekes, mintha annyit jelentettek volna be, hogy "megint lesz az a pénzestáskás szar".
A bejegyzés apropóját egy, a Kétfarkú Kutya Pécs 2100 ügyet tárgyaló blogposzt mellett található kommentelő szolgáltatta, aki, hogy esetleg "pénzért kérte az Indexet erre a gerillamarketingre az EKF oldala". Ha fizetünk a tévének, újságnak, ha megvesszük az óriásplakát helyét satöbbi, akkor az nem gerillamarketing, fuckhead. Na ilyen baromságokat nem akarok én többet olvasni.
UPDATE: Ha bárkit érdekel a téma, akkor találtam egy tényleg jó vonatkozó blogot. Különösen ajánlom a szakértői teamnek és Bakáts Settenkedőnek az egyszer már linkelt Index-cikkből. A szakértők a konferencián ugyanis elnézően mosolyognak, hogy a hülye MLSZ azt hiszi, hogy gerillamarketinggel lehet nemzeti futballválogatottat reklámozni, mikor pedig ez a dolog nem működik mindenre, csak, izé, új típusú szaláminál meg induló tévénél. De lehet, bazmeg. Itt van. Csak ők értenek is hozzá, te meg felolvasod a Wikipédiát, felmarkolod a honoráriumot és elmész belőle sörözni.
A képet meg a Subbáról loptam, ajvé.